I feel a slight burn out studying for the guild exam. I always have this feeling a week before any exam. No more motivation to study yet acutely aware that I have not grasped everything.
I'm actually quite glad I did those quizzes cum blog entries. I hope some of it has stuck in my head.
In 2 weeks' time, there'll be another Al-Kauthar course titled "Mark of a Jurist" on the subject of Maqasid of Shari'ah. Sheikh Tawfique will be giving it InshaAllah. Both hubby and I have registered so I'm wondering how it will work out with Layth. I hope he can be quiet enough to stay in the large lecture hall. Otherwise we might have to take turns at every session hehehe.
I've also been feeling slightly anhedonic lately. After dinner about 7pm...then dunno what to do until bedtime. Nak tengok TV...bosanlah. Nak blogging..bosanlah. Nothing much to blog about these days. Facebook... bosanlah.. orang lain tak update pon. Nak baca buku...bosanlah. Nak kemas rumah... malaslah. Nak study...burnout plak.
Come weekend... nak buat apa? Jumpa orang... malaslah. Nak shopping... nak beli apa? Nak gi jalan... for God's sake nak gi jalan mana lagiiiiii kat sini??!?!?! Nak study... the whole week dah spend studying anyway.
Anyway, hari ni terpikir la kat diri sendiri. Ish tak bersyukurnya. Badan sihat. Rumah besar dan heated. Makanan ada. Kereta baru. Katil empuk. Selimut tebal. TV besar. Kerja bergaji. Peluang belajar deeniyah ada. Anak sihat, pandai dan tak buat perangai buruk. Suami soleh. Tinggal kat negara maju dan bebas dan aman.
إن الله لذو فضل على الناس ولكن أكثرهم لا يشكرون
Truly, Allah is full of Bounty to mankind, but most of them are ungrateful.
(Surah Yunus: 60)
4 comments:
tengok bola?
Not!
Tak paham tengok org sampai stress tengok bola. Dah tau nak stres, tak yah la tengok ye tak?
Badan sihat is a blessing indeed.
kita pun kadang2 lalai tak tau nak bersyukur tapi nasib baik sekejap jer. Alhamdulillah i have everything, not actually everything but alhamdulillah still :)
akak join macam2 aktiviti juga. Alhamdulillah. taklah lonely sangat. bawa budak pergi jalan, usrah...tetiba tiap2 minggu macam2 benda akak buat
kak nina- alhamdulillah. the other reason why skrg tgh bosan is bcoz my other half and my mini man also tak sihat. so nak gi jalan2 mana pon..kesian kat derang. tak sihat..tak enjoy pon
zan- tu la..kene selalu ingat Allah. tgh pe'ot minggu ni hehe sbb tu mungkin lebih bosan.
k aini- mungkin kawasan akak bnyk lagi tempat yg nak pergi. i've lived here nearly 7 years now.. dah pergi almost all attractions at least 2-3 times. nak gi jenjalan pun tempat sama je. layth enjoy la tapi mak nya bosan sangat. lgpun musim sejuk skrg nih. nak gi beach sejuk giler. tak gardening dah. nak bersosial sangat malas sebab hari2 jumpa manusia mcm2 pe'el
Post a Comment